Sunday, December 16, 2012

Bab Dua

Shah. Aku kenal melalui laman sosial dan melalui kawan. Itu pun setelah group chat di Facebook. Perkenalan itu pun tidak lah rapat mana. Sekadar kawan biasa mungkin.

Macam mana aku dapat nombor handphone Shah? Aku kan hebat. Haha! Aku mintak kawan aku. Eh, itu dikira hebatkah? okey, sila abaikan. Whatsapp tu kali pertama aku contact dia melalui telefon dan tak sangka dibalas dengan cara yang tidak mesra. Aku patut cuba untuk kali kedua, sambil ketawa kecil dalam hati.

Aku mencapai handphone dan segera menaip mesej. "Hai, apa khabar shah?" Okey, delete. Nampak macam aku sangat gatal terhegeh- hegeh nak kat dia.

"Salam Shah. Apa khabar? Kenal tak ini siapa?"

 Terus aku send mesej tu, tak mahu fikir apa- apa lagi. Kalau dia tak reply, mungkin tak ada rezeki. Tapi, kalau dia reply, mahu aku terlompat- lompat kegembiraan!

"Waalaikumusalam! Ingat lah. Ni Laila kan? Mimpi apa kau mesej aku ni? Keh keh keh"

Dalam hati mahu je aku tulis, aku rindu kau Shah. Rindu. Dah lama kita chat macam dulu- dulu kan? Tiba- tiba aku rasa muka aku panas. Eh, dah kenapa aku rindu mamat ni pulak? hmm. Demam kah?

Hari berganti hari, minggu berganti minggu. Aku rasa semakin rapat dengan Shah, walaupun hanya dalam telefon je. Aku belum pernah bersedia untuk berjumpa dengan dia walaupun sebagai seorang kawan. Dia pendengar yang setia, penasihat yang hebat dan kawan yang terbaik. Cara dia membuatkan aku selesa berkawan dengan dia. Mesej, call, semua lengkap. Selalu ingatkan aku tiap kali waktu solat dah masuk. Sweet tak. Hehe.

Dia pandai, sementara aku pula biasa- biasa saja. Dia dapat biasiswa sedangkan aku cuma peminjam PTPTN. Dan dia dari golongan yang hidup senang manakala aku pula keluarga yang biasa- biasa sahaja. Itu jurang bagi ku.

Okey, lupakan. Yang penting dia tak berkira dalam menjalin persahabatan. Ada kala waktu, aku call dia, atau dia yang call aku. Dan yang paling penting, masa birthday aku, dia call, main gitar and nyanyikan untuk aku! Aku rasa sangat terharu walaupun suara dia tak lah sedap mana. Aku rasa betul- betul dihargai. Sangat sebenarnya.

Dan sebagai balasannya, untuk birthday dia, aku hadiahkan baju smart casual. Nak belikan jersey bola yang original memang aku tak mampu. Haha. Itu pun melalui orang tengah. Aku tak bersedia nak jumpa dia.

Aku memang tak bersedia nak jumpa dia. Tapi adakah aku telah jatuh cinta? Betulkah perasaan ini?

p/s: bila idea datang mencurah ke ladang gandum. HAHA

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...