Monday, December 17, 2012

Bab Tiga

Bukak Facebook je, terus cari profile Shah. Eh, perasan tak Facebook ni sebenarnya tak baik? Entahlah, ni pandangan aku je. Sebab Facebook, orang kurang berinteraksi dalam realiti. Hakikatnya dalam alam maya, punyalah peramah, tapi bila kembali ke dunia sebenar, masing- masing kaku. okay, terasa nak bersyarah pulak kat sini. Sila abaikan. Tapi, adakah ini yang bakal berlaku andai ditakdirkan aku dan Shah bertemu? Tepuk dahi sendiri.

Sedang aku scroll gambar- gambar Shah, aku terpaku, terhenti kat satu gambar ni. Gambar ni...

YA! Baju yang aku belikan! Shah dah pakai! Mahu je aku lompat- lompat kegembiraan. Mahu je aku menjerit- jerit kebahagiaaan. Mahu sahaja aku khabarkan kepada satu dunia bahawa aku sedang gembira! Tapi biarlah aku sendiri yang menyimpan kebahagiaan ini. Haha.

Nak komen kat gambar  tu, tapi terhenti. Biarlah. Malas pulak.

Aku capai nota- nota atas meja aku. Berselerak sungguh meja study aku ni. Tak menggambarkan perihal anak dara. "Laila, Laila. Apa lah nak jadi dengan kau ni" bermonolog sendirian.

Sedang aku mengemas meja yang sangat berselerak itu, salah satu fail aku terjatuh. Terjatuh. Ya, terjatuh, lalu terkeluar segala isi perut, usus dan sebagainya. Aku terpaku. Kaku. Kaget. Ada gambar. Tapi, sejak bila pula aku simpan gambar dalam fail? Ada tulisan pulak tu dibelakangnya. KMNS 2011/2012. Dan alangkah terkejutnya aku bila aku lihat gambar tu. Gambar aku dengan Alan masa makan KFC, dengan kawan- kawan yang lain.

"Ah, sejak bila pulak aku simpan gambar ni? Nak tengok pun aku tak suka, apa lagi nak simpan" bermonolog sendirian lagi.

Bangun
Bangun
Bangun harimau bangun
Jangan tidur lagi
Seteru sudah datan
g

Ringtone nyanyian Malique memecah kesunyian bilik. Aku tersentap dari lamunan. Ada mesej rupanya.

"Ingat lagi tak kenangan kita berdua makan KFC sama- sama?" Sender, ALAN!

Haa? Kenapa dia ni? Dia ke yang masukkan gambar tu dalam fail aku? Tapi macam mana? Kenangan kita makan KFC bersama? Eh, tak sedar diri betul lah mamat ni. Padahal masa tu makan ramai- ramai kot. Ish.

Aduh, mungkin silap aku juga masa pergi cafe tadi. Aku tinggalkan beg aku atas meja. Dan mungkin di saat itu lah Alan masukkan gambar tu!

Aku reply ringkas.

"Kita?Berdua? Kan ramai mase tu. :| " message sent!

Terus aku lupakan pasal mesej tu dan mula menghadap laptop. Perkara biasa yang aku lakukan. Facebook. Dan seperti biasa, profile Shah menjadi sasaran pertama aku. Entah kenapa hati ini tiba- tiba nak selidik pasal Shah. Segelinap ikon aku klik di profile Shah. Satu yang menarik perhatian aku.

UiTM Puncak Alam.

Haa? Puncak? Dia study kat sini ke? Kenapa aku tak tahu? Atau lebih tepat kenapa aku tak perasan?

p/s: kita sambung nanti eh. esok bangun pagi lagi. *yawning :p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...