Friday, December 28, 2012

BAB EMPAT

Sejak bila aku satu kampus dengan dia? Sejak bila? Ah, biarlah. Belum tiba masanya Laila. Belum tiba masanya. Jangan nak mengada- ngada berangan nak berjumpa dengan dia. Bersediakah kau untuk apa- apa perkara yang bakal terjadi? Ah, aku bermonolog sendirian lagi.

Dah dua hari aku tak contact Shah. Apa khabar dia agaknya. Sihat atau tidak. Aku tampar pipi aku sendiri. untuk membangkitkan aku dari lamunan yang hanya bermain- main. Dia dah besar lah Laila. Pandailah dia jaga diri sendiri. Kau ni menyibuk pulak, mengalahkan mak dia. Sekali lagi, bermonolog sendirian. 

Aku tengok kalendar. 8 Ogos! Cepatnya masa berlalu! Nanti 10 ogos aku ada test! Ah, tensionnya! Semua serba tak kena. Tadi, disebabkan kelam kabut, aku telah menjatuhkan gelas kaca. Dan aku terpijak kaca, berdarah. 

Aku menghela nafas panjang. Time macam ni lah baru mula nak menyalahkan diri sendiri sebab tak tengok kalendar betul. Salahkan diri sebab tak urus masa dengan bijak. Kalau diberi peluang, ah mahu sahaja aku undur masa ini.

Jarum jam terus bergerak. Memandangkan roomate aku, Aini tak ada kat bilik sebab berjimba di luar sana, bilik aku jadi sunyi sepi. Yang hanya boleh didengar ialah bunyi kipas sahaja. Berputar- putar tanpa henti. "Kesian kau kipas, mesti penat." Aku pun tutup suis kipas untuk merehatkan kipas tu. Sebenarnya otak aku dah tepu dengan segala input output dan sebagainya dari subjek ini. So, mari kita bersihkan bilik kejap, menyapu. Keluar sikit peluh- peluh tu. 

Haa, kan bersih sikit. Sejuk mata memandang tengok bilik ni bersih je. Ni baru namanya perihal anak dara, pembersih. So, sapa- sapa yang nak datang meminang, boleh isi borang ye. HAHA. Aku menghempaskan diri atas katil. Fuh, nasib baik tak patah. Ala, lagipun aku tak lah berat mana. :p

Aku capai Nokia Lumia aku. Nama Shah jugak yang aku cari. Aku rindu kau lah Shah. 

"Salam Shah. Tengah buat apa? Busy tak? :) " message sent.

Lama jugak aku tunggu tapi tak berbalas. Ah, mungkin dia busy agaknya. Budak pandai, mesti lah tengah study. Dah, baik kau jangan kacau dia Laila. 

Maghrib melabuhkan tirai. Cantik betul pemandangan waktu Maghrib ni. Subhanallah. Azan pun berkumandang. Aku melaksanakan tanggungjawab ku kepadaNya. Selesai. Aku rendam maggi dalam bekas tupperware. Kebiasaan untuk pelajar yang tinggal dalam asrama untuk makan maggi dengan stail rendaman sahaja. Tom yam menjadi pilihan aku. 

Burp!

Alhamdulillah. Kenyang walaupun maggi sahaja. Nasib baik aku sorang je dalam bilik ni. Haha. 

Aku kembali menelaah pelajaran aku. Membaca segala isi- isi penting. Ya, subjek aku semuanya memerlukan ketelitian dan pembacaan. 

Tajuk silih berganti. Semoga pembacaan aku lekat di neuron- neuron otak. 

Tajuk seterusnya, Renal Calculi. 
Renal calculi is stones formed in the kidney, primarily in the renal pelvis but may be form in the ureter and bladder. 

Tiba- tiba aku rasa mata aku menjadi berat. Kepala aku berdenyut- denyut. Perkaataan terakhir yang aku ingat ialah bladder. Selepas itu, dunia aku menjadi gelap..

Aku ternampak cahaya dihadapan ku. Aku mengosok- gosok mata. Lantas aku ternampak Fahrin Ahmad. Duduk bertentangan dengan aku. Kami sedang menikmati makan malam. Hanya aku dan Fahrin Ahmad sahaja. Hebat! Banyak perkara yang ingin aku bualkan bersama Fahrin. 

Tanpa disedari, seseorang yang memakai topeng sedang berlari menuju ke arah aku dan melanggar aku. Hentaman itu membuatkan aku terjatuh dari kerusi. Kepala aku sakit. Aku membuka mata. Eh, kenapa aku ada kat bilik? Mana Fahrin Ahmad? Mana makan malam kami? Ah, baru aku sedar, rupanya itu semua mimpi. Aku tertidur di meja study dan terjatuh dari kerusi. 

Alaa, tak habis cerita mimpi aku. Handphone vibrate. Ada call. Shah!

p/s: Fahrin  Ahmad terlepas, moga Shah tak! :p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...