Wednesday, June 8, 2011

:)

Assalamualaikum. Rasa macam dah lama tak menaip kat blog ni. Penat kerja kot. Apa yang aku perasan lah, sejak aku start kerja, aku mesti tido awal. haish. Semalam off day aku. Lagi satu masalah. bila off day je mesti tak sihat. Semalam aku demam dan batuk. Berlarutan sampai hari ni. But tonight getting better I guess.

Aku cuma nak kongsi pengalaman aku bekerja je. Masa hari ahad, aku on duty kaunter bahagian baju. Orang pun tak ramai sangat. Shopping complex pun dah merata tempat ada kan? Aku nak kongsi kisah pasal customer ni. Dia berbangsa cina. Tapi aku sangat respect kat dia atas banyak sebab. First, cara dia berbahasa Melayu sangat fasih dan terang. Tak ada loghat orang cina walaupun sikit. Mula-mula aku keliru, dia ni kacukan Melayu-Cina ke? Atau memang bangsa Cina? Then persoalan aku terjawab bile isteri dia datang dan dia berbual dalam bahasa mereka. Kedua, aku respect dia sebab dia sgt murah dengan senyuman dan lemahh lembut. Jaranglah nak jumpa customer mcm dia. hulur kad kredit pun penuh sopan je. Alahai! tabik spring. tak macam segelintir customer yang suka main campak je tak kiralah barang yang nak di-scan ke, duit atau kad kredit. Dia ingat kita ni apa? Tak boleh ke bagi baik-baik? Salah ke berbuat baik? haishh.
Aku ade berbual gak dgn customer yg aku respect ni. Aku panggil dia uncle. Dia tanya aku tak sambung belajar ke? For sure jawapan aku, aku akan sambung. Currently waiting for UPU. uncle tu kerja kat Singapore. Biasalah kan bagi orang mcm mereka utk kerja kat sana.  Perbualan kami terhenti bila tamat sudah urusan jual beli tadi. :) Aku cuma nak ckp, aku respect customer mcm dia. Tak marah-marah. hehe. Aku pun tak suka layan customer dalam keadaan marah-marah. Kalau ada apa-apa masalah aku akan cube guna bahasa dan mimik muka yang paling sesuai supaya customer pun tak naik angin. kan? hehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...