Sunday, September 11, 2011

MINGGU DESTINI SISWA.

Assalamualaikum. Minggu Destini Siswa ( minggu oreintasi ) dah pun berakhir hari Jumaat lepas. Lambat sikit update. Enjoy mase tidur dulu. Haha. Nak berkongsi pengalaman mase MDS ni.

6 SEPTEMBER 2011.
Aku sampai kat UiTM Puncak Alam dalam pukul 8.30 pagi. Daftar kolej kediaman and bawak masuk barang. nasib baik datang awal, dapatlah rumah kat tingkat satu. Konsep kolej kediaman kat sini bukan lah macam dulu. It's more like an apartment, except it doesn't have kitchen. :D Dalam setiap rumah ada 4 bilik dan setiap bilik ada 2 orang. Aku dari Johor, whereas roomate aku dari Perlis. Great! Utara dan selatan. hehe. Tak sempat pun kemas barang- barang dalam bilik, kiteorang pergi keluar beli barang aku, dalam kawasan kolej je lah. Then mak abah bertolak balik JB dalam pukul 11 lebih. Pukul 4 baru kiteorang dikumpulkan. Bermulalah sesi MDS.


inilah roomate aku. <3 *ni tudung UiTM. seyes lembik and susah nak pakai. maka terpaksalah aku pakai macam selendang. :D

one of my housemate, ex-KMNS. :D

7 SEPTEMBER 2011
Pukul 5 pagi dah bangun, bersiap- siap untuk solat jemaah. Then ada kuliah subuh. Lepas bereakfast, kiteorang di bawa ke fakulti masing- masing untuk daftar. Berjalan kaki dari kolej ke fakulti. Menuruni anak tangga Tangga Kejayaan aka tangga Batu Caves. Lepas selesai daftar, balik semula ke kolej aku. Ehh, lupa pulak nak perkenalkan. Kami ditempatkan di Kolej Angsana. Lunch kemudian balik bilik kejap. Lepas solat Zohor kat bilik kiteorang dikumpulkan semula kat Kolej Angsana. Time ni dah mula hujan, and when we started to walk to the college, it rains heavily. Angin kencang okay. Sampaikan time aku berlari rase mcam  kene terbang ditiup angin. And yes for sure, I'm wet.:) Tahap angin tu sampai merobohkan dan menumbangkan sebahagian khemah dan kerusi pendaftaran. Kuasa Allah. :) 



tumbangg~

basah- basah!!

tukar baju. :D

Petang ada lagi aktiviti. Kami dibawa melawat sekitar kawasan fakulti, menuruni lagi anak tangga Tangga Kejayaan. Masa first time nak naik, ya Allah, aku rasa macam nak putus nafas. Dahla aku dgn roomate aku orang paling depan sekali. Bila dah sampai puncak, pehh, legaa giler. Abang fasi janji nak lepaskan kiteorang awal. Tapi lepas pukul 11, kiteorang gerak ke padang kawad. Ingatkan nak kene kawad malam- malam, rupanya tak. haha. Yang tak bestnya, kiteorang kene basuh habis- habis dgn abang akak fasi ni. Sebab kiteorang SKEMA! Seyes aku pun rase batch kiteorang macam uh, especilly boys. Sorry guys! :D balik bilik dalam pukul 2. Tak mandi, terus tidur sebab dah tak larat.

=..="

8 SEPTEMBER 2011
Macam biasa, kene bangun awal. Aku bangun before pukul 5. Around 4.45 gitulah. Tengok cermin je, haa kau! mata merah macam biji saga! Tak cukup rehat! :D Lepas solat subuh je, ade kuliah subuh. Haa, time ni best. aku dengan roomate aku apa lagii, tidurlahh! haha. Aku tidur dah macam roller coaster. kalau tak silap aku, petang kiteorang pergi Fakulti Farmasi. Ada perjumpaa dengan Penolong Naib Canselor.

9 SEPTEMBER 2011
Hoyeahhhh! Hari terakhir! :) Kiteorang pergi UiTM Shah Alam. Perjumpaan dengan Naib Canselor UiTM, Dato' Prof Ir. Dr. Sahol Hamid bin Abu Bakar. Best gile dapat tgk dia secara live. Dalam talk tu, Dato' bercerita tentang pengalamannya untuk berjaya. Beliau sangat hebat okay! Aku bangga menjadi anak UiTM. and dia banyak ingatkan kiteorang pasal destini anak bangsa. Kitalah yang bakal mengubah nasib bangsa kita.        Jangan nak cakap UiTM ni universiti low class okay sebab based on Dato', graduan UiTM lebih meguasai pasaran pekerjaan, around 80%. :)


Pulang semula ke Puncak Alam dalam pukul 5.30 petang. Jalan jammed. Haa kau, sampai je Palam, berkejaran nak pergi solat,lepas tu balik bilik, bersiap- siap untuk majlis penutup lepas Isya'. Kiteorang dikumpulkan sekali lagi dalam dewan kuliah di Fakulti Farmasi. Ada tayangan video korporat UiTM dan serba sedikit sejarah mengenai UiTM. Tak tergambar and can't express in words perasaan menjadi anak UiTM. Seperti yang diketahui, UiTM are for the bumiputras. Inilah benteng kita untuk mempertahankan bangsa. Dan bangsa kitalah yang akan terus mengekalkan Islam sebagai agama rasmi. :) Lepas tayangan, ade prank untuk budak- budak yg sambut birthday sepanjang MDS. haha. Cian kami. :D The time has come. Sesi untuk berendam air mata, touching2. Nak berpisah dgn abang akak fasi kan? Lepas ni dah tak de lah orang guide kami. All by our own. finally, ade sesi amek gambar mengikut kumpulan masing- masing. :') Semoga sukses akan berada dalam genggaman kami. Insya Allah.

1 comment:

  1. tudung yg dsdiakan msa orientasi mmg mnyebalkan..
    dlu satu mnggu kna pki tdung yg sama..da la ssh nak kmas..huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...