Friday, August 26, 2011

THE AWKWARDNESS DURING EID.

Assalamualaikum. Ramadhan 26. Pejam celik pejam celik, tak lama lagi kita bakal meninggalkan bulan yang mulia ini kan. Rasa macam kejap je masa berlalu. Lepas raya, terus masuk U. Haish. Aku tak pack barang lagi. Entry kali ni rasa nak bercerita berdasarkan pengalaman. Ikut jejak Khalid Kadir. Eh, siapa pulak dia? Hehe. Dia sematriks dengan aku. Aku kenal time kiteorang pergi Cameron under Unit Biologi KMNS tercintaa. hewhew.

Bercerita tentang hari raya, mesti ramai orang suka kan? Yelah, ada baju baju, kuih raya, silap- silap barang kat rumah pun banyak yang baru. Tapi dalam keghairahan menyambut raya, jangan sampai berlaku pembaziran sudah.

Tahun ni, emm, actually tiap- tiap tahun kiteorang memang beraya kampung mak dulu. Sebab mak ade kampung, whereas kampung abah kat bandar je. hehe. Aku tak tahu nak gambarkan macam mana perasaan aku bila beraya kat kampung. Aku gembira sebab aku dapt jumpa atok nenek and mak cik kesayangan aku. Tapi pada masa yang sama, aku kekok untuk jumpe cousin aku sendiri. Macam pelik kan? Tapi itulah hakikatnya. Padahal dulu kecik- kecik rapat kot. Kiteorang antara cucu- cucu yang awal lah. Dah tak tahu nak describe macam mana. Dulu time raya, asal jumpe je, main bunga api dgn mercun sama- sama. Aku perasan perubahan ketara ni lepas mak cik aku yang kat Kuantan meninggal dunia. Sejak dari tu, bile raya je, aku rase kekok dgn cousin aku sendiri. Kurang bercakap. And sometimes aku rasa she smiled because of she had to. In other word, tak ikhlas pun. Aku sedih bila jadi macam ni. Kekok tahap gaban kau tahu tak? Memang rasa nak balik cepat ke JB. Mungkin ada salah dari pihak aku sendiri. Aku ingat lagi. Arwah mak cik aku meninggal mase hari jadi aku. Dan masa tu aku kat sekolah. Itu pengalaman pertama aku menghadapi kematian. Sungguh aku tak kuat. Tapi gagahkan diri untuk hantar sampai ke kubur. Masa kat kampung, kiteorang tunggu jenazah dari Kuantan. Aku duduk dengan dia dan dia wished aku. Aku pulak jenis yang susah ingat. Ingat pun bila ada notification. Okay aku tahu aku teruk. Bila birthday dia, aku jarang wish. Aku baru sedar kesilapan aku. Awful. And when it comes to her birthday, i wished her. And she said thanks. Tapi bila balik kampung, perkara yang sama berlaku. Nasi dah jadi buburkan? Mungkin akan mengambil masa yang lama untuk mengembalikan perhubungan seperti yang dulu.

I miss the strong sisterhood and I love you all, cousins.



2 comments:

  1. waah.. siap tag name aku lg kan, hahaha.. btw slmt hari raya, t pogie mintak ampun la kt kazen hang tuh, lau malu nk berterus terang ng dye, layan je dye epi smcm raya t, heeeee

    ReplyDelete
  2. haha. saje promote kau. XD. tulah. tgh fikir2 gak mcm mana raya nanti. btw, selamat hari raya jugak ketua! hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...