Tuesday, September 9, 2014

Bersyukur

Assalamualaikum. sekadar luahan perasaan.

Seperti tajuk yang tertera di atas. Bersyukur..

Aku..
Bersyukur sebab dikurniakan kesihatan yang baik setelah hampir setahun aku berjuang.
Bersyukur sebab masih dipanjangkan umur..
Bersyukur sebab ada mak abah along adik and awak..
Bersyukur sebab ada family yang sayang aku..
Bersyukur sebab ada keluarga bahagia dalam kesederhanaan..

Tapi..
aku hanya lah manusia biasa..

Tidak dinafikan..
kadang terdetik, terlintas di hati ni.. rasa..kenapa macam ni.. kenapa macam tu..

Allah.
Bersyukur yana..

Dulu..
Rasa zaman sekolah tu macam robot. Rutin yang sama setiap hari. Bangun. Sekolah. Kelas. Balik. Makan. Study. Tido. Macam gitulah sampai SPM. Masa tu tak kenal lagi dunia realiti ni..

Lepas SPM, masuk matrik.. dah mula diuji.. macam2..
Pointer lah jugak sebenarnya...
Mungkin masa sem 2 kat matrik tu aku busy sangat..mungkin. Ditambah pula dengan kemalasan yang cukup rasa..
Aku masih ingat lagi kata2 cikgu Ruszaidi.. pasal join program..
"Awak betul ke nak join program- program ni?"
Aku yang waktu itu mungkin tamak nak rasa pengalaman, aku terima untuk join program.. walaupun cikgu Rusz pernah pesan, risau pointer aku jatuh.. dan akhirnya jadi nyata. Pointer jatuh. Allahu. Silap diri sendiri jugak yana.. silap diri sendiri..

Lepas matrik, apply degree...
Dapat kos, kejururawatan. Allahu. sebak..
Tak dapat dinafikan, aku menangis satu hari tu lepas check result..
Mak abah yang pilih kos ni untuk aku..
Dah tertulis.. lari lah kau ke lubang cacing.. apa yang sudah Allah rancang, itu yang terbaik buat kita..
Tawaran SPA lepas SPM pun aku dapat kejururawatan.. tapi aku tolak..
Kadang kita mungkin tak suka sesuatu, walhal itu yang terbaik buat kita..

Masuk universiti.
Allahu. Ujian. Ujian kesihatan. sekali lagi... sampai satu tahap, tak dapat focus..
lantas..pointer jatuh..
Mak abah berusaha, berhabis duit untuk kesihatan aku. Dan atas izin Allah.. aku kembali sihat..
Syukur..
dan sem- sem seterusnya, aku kembali ke track yg betul.
Result, alhamdulillah. Menggembirakan mak abah..

Tapi..
Sekarang dah masuk final year..
Loan PTPTN.
Full loan..
Aku tak mampu nak hadiahkan result untuk jadi biasiswa..
Setelah sedikit kajian, tambah tolak darab, bahagi..
kemungkinan untuk 1st class degree..adalah jauh..walaupun dekat.

Pernah..
Mengeluh...
Mengadu kat mak..
Kemungkinan untuk tukar loan tu, adalah jauh..
Tapi..
Mak nasihatkan aku..
aku dah cuba yg terbaik..
cuma satu sem tu aku jatuh.. atas faktor kesihatan..
tambah mak lagi, usah disesalkan satu sem yang jatuh itu..
sbb apa yang terjadi pasti ada hikmahnya...
dan kejatuhan itu, bukanlah kehendak kita sendiri..

Tambah mak lagi..
Bersyukur lah angah..
Bersyukur.
Allah dah kembalikan kesihatan itu..

Tercetus dalam hati..
Andai kata waktu itu, Allah mencabut nyawa aku..
Aku kene tinggalkan family..awak.. kawan- kawan.. saudara mara...
Bersediakah aku?

Maka..
Bersyukur lah yana..
Atas segala nikmat dunia yang Allah pinjamkan..

Alhamdulillah..Syukur Ya Allah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...